پشتیبانی شبکه های کامپیوتری را با مقدمه ای کوتاه آغاز می کنیم, در بررسی شبکه ها با ۲ جزء اصلی و ثابت در همه انواع آن برخورد می کنیم به عبارتی هر شبکه در هر اندازه ای لزوما از دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری به وجود آمده است لذا پشتیبانی و نگهداری کامل آن هم به بخش های نرم افزاری و سخت افزاری آن مربوط خواهد شد.
جهت پشتیبانی شبکه های کامپیوتری به صورت موثر و کارا اولین قدم چیست؟
ابتدا باید شبکه را از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری کاملا بررسی کنیم, اینکه توپولوژی و نقشه کامل آن چیست؟ نقشه پسیو و سیم کشی آن چیست؟ چند سرور و کلاینت در آن کار می کنند؟ چه تعداد و چه نوع فایروال هایی در آن به مراقبت مشغول هستند؟ چه تعداد سوئیچ داریم و هر کدام از چه برندی است و چه ویژگی هایی دارد؟ چه تعداد روتر در آن فعال هست؟ اینترنت آن از کجا یا کجاها تامین می گردد؟ احتمالا چه تعداد دوربین IP Camera به نظارت محیطی مشغول هستند؟ سیستم عامل چیست؟ آدرس دهی به چه صورت است؟ پروتکل های روتینگ و سوئیچینگ به کار رفته در آن چیست؟ آیا مبتنی بر مایکروسافت هست یا لینوکس یا ترکیبی از این دو ؟ Domain هست یا Workgroup ؟ آیا دارای اتوماسیون اداری هست یا خیر؟
پس از انعقاد قرارداد پشتیبانی اولین قدم برای پشتیبانی شبکه های کامپیوتری, کسب آگاهی کافی از خود شبکه, کیفیت و کمیت سخت افزاری و نرم افزاری آن می باشد. متاسفانه اغلب شرکت ها بعد از نصب و راه اندازی شبکه اطلاعات فوق را در اختیار کارفرما قرار نمی دهند مگر آنکه در قرارداد اولیه نصب و راه اندازی, تحویل آنها در پایان کار قید شده باشد و برای همین هم استخراج دقیق اطلاعات گفته شده توسط شرکت های پشتیبانی شبکه معمولا وقت گیر خواهد شد!
ویژگی های پشتیبانی شبکه های کامپیوتری شرکت نت اجرا
- ما پس از کسب اطلاعات کافی در مرحله فوق, نسخه ای دقیق از آنها را به صورت مکتوب در اختیار کارفرما قرار خواهیم داد که البته با گذشت زمان و تغییرات احتمالی, نسخه های به روز شده نیز در بازه های زمانی مشخص در اختیار کارفرما قرار خواهند گرفت, همچنین اطلاعات به دست آمده را بر روی نرم افزارهای شبیه ساز قدرتمندی نظیر EVE یا UNL پیاده سازی کرده تا نخست عملکرد سیستم به صورت متمرکز بررسی شود و در ضمن از آزمایش و سعی و خطا بر روی شبکه واقعی و بروز احتمالی خطا در آن پرهیز گردد.
- برخورداری از سیستم ارسال و دریافت تیکت جهت آرشیو مراحل پشتیبانی شبکه و ارجاعات بعدی به آنها جهت عملکرد بهینه در پشتیبانی شبکه
- ارائه گزارشات منظم دوره ای از وضعیت شبکه , سخت افزار ها , سرویس ها و نرم افزارها به کارفرما
- دریافت منظم اطلاعات از پرسنل شرکت طرف قرارداد در رابطه با نحوه عملکرد سیستم ها و تجهیزات از منظر نرم افزاری و سخت افزاری با ارائه فرم های پرسشنامه کتبی در جهت بهبود کیفیت پشتیبانی شبکه
خدمات بخش نرم افزاری پشتیبانی شبکه های کامپیوتری
- بررسی دوره ای سرویس های نرم افزاری و مستند سازی وضعیت آنها
- BackUp روزانه از کلیه داده ها به صورت خودکار و همچنین BackUp دستی طی بازه های زمانی منظم جهت امنیت حداکثری داده ها
- به روزرسانی منظم کلیه سرویس ها , نرم افرار ها و سیستم عامل ها به صورت خودکار با استفاده از سرویس هایی نظیر WSUS
- بررسی دائم ترافیک شبکه و در صورت لزوم افزایش منابع مرتبط جهت رفع ازدحام توسط تیم پشتیبانی شبکه های کامپیوتری نت اجرا
- بررسی امنیت و انجام تست های نفوذ به منظور اطمینان از عملکرد امن سیستم
خدمات بخش سخت افزاری پشتیبانی شبکه های کامپیوتری
- بررسی دقیق و منظم شبکه و تجهیزات مربوطه جهت پیش بینی تغییرات مورد نیاز احتمالی مانند تعمیر یا توسعه سخت افزاری و اطلاع رسانی به موقع به کارفرما
- مستندسازی زیرساخت ها و نقشه های پسیو در ابتدای اجرای قرارداد و به روز رسانی دقیق آنها در صورت اعمال تغییرات در آینده توسط تیم پشتیبانی شبکه
- بازدیدهای دوره ای منظم از شبکه و تجهیزات آن در دفتر مرکزی و شعب
- بادگیری و سرویس فنی منظم سخت افزارها اعم از تجهیزات , سرورها , کلاینت ها و بررسی سیستم های مکانیکی آنها مانند سیستم های خنک کننده , هاردها و … ( یکی از اصلی ترین و در ضمن پر زحمت ترین وظایف تیم پشتیبانی شبکه زدودن گرد و غبار از تجهیزات شبکه می باشد که باید به صورت دوره ای و منظم صورت گیرد)
- ساماندهی وضعیت passive و کابل کشی ها در صورت نیاز و برچسب گذاری تجهیزات خصوصا در ابتدای قرارداد پشتیبانی شبکه
- بررسی وضعیت UPS ها , باطری ها در راستای عملکرد بی عیب و نقص آنها
- نظارت منظم و دوره ای بر پرینترها جهت رفع نیازهای مصرفی آنها از جمله تونر , جوهر و سایر ملزومات مصرفی به همراه سرویس های دوره ای
جهت ارتباط با واحد پشتیبانی شبکه های کامپیوتری شرکت نت اجرا , همواره می توانید با شماره ۴۴۷۶۹۲۲۳ – ۰۲۱ طی ساعات اداری تماس حاصل فرمایید و یا در هر زمان با ارسال فرم تماس فوری ما را از درخواست خود آگاه نمایید و یا بعد از ورود به سایت به بخش پشتیبانی شبکه تیکت ارسال نمایید.